GeoGebra -
program do nauki geometrii, algebry, statystyki i analizy matematycznej.
Aplikacja posiada przejrzysty interfejs, na którym u góry znajduje się menu,
z lewej strony lista z wszystkimi dodanymi przez nas obiektami podzielonymi na obiekty swobodne i zależne (wzory funkcji, punkty...).
Po prawej stronie znajduje się główne pole, na którym tworzymy wykresy, figury, punkty, wektory itp.
O programie GeoGebra można by pisać i pisać i to w samych superlatywach. W tym opisie jednak będzie tylko o podstawach,
zaciekawionego użytkownika zachęcam do samodzielnego zgłębienia szczegółów i tajników tej aplikacji.
GeoGebra jest jednym z najlepszych narzędzi z matematyki jakie można pobrać z internetu.
Jest to wspaniałe narzędzie i to nie tylko edukacyjne, umożliwia zrozumienie wielu pojęć z dziedziny geometrii, algebry,
obliczyć wiele parametrów, może się przydać także do tworzenia rysunków do poważniejszych opracowań
gdzie przykładowo trzeba zobrazować linię trendu.
Za pomocą programu można tworzyć projekty na dwa sposoby:
poprzez ręczne nanoszenie na wykres
lub też przy wykorzystaniu linii poleceń i wpisywaniu w jej pole odpowiednich wzorów, komend (warto zajrzeć do pomocy).
Nasze projekt możemy zapisać do pliku .ggb, przyda się jeśli w przyszłości mamy
zamiar jeszcze z danym projektem pracować, wprowadzać zmiany itp.
Program GeoGebra umożliwia w prosty sposób:
- stworzenie punktu
- wyznaczenie punktu środkowego pomiędzy dwoma innymi punktami,
- określenie punktu przecięcia dwóch funkcji
- wyznaczenie prostej przechodzącej przez 2 punkty,
- stworzenie odcinka między 2 punktami
- stworzenie wektora pomiędzy 2 punktami
- utworzenie wektora z punktu
- utworzenie prostych prostopadłych, prostych równoległych
- utworzenie dwusiecznych kąta, stycznych
- wyznaczenie linii trendu (na wykres nanosimy punkty a później je wszystkie jednoczenie zaznaczamy
(lewy myszki wciśnięty i przeciągamy aby wszystkie objąć)
- wyznaczanie miejsca geometrycznego
- tworzenie wielokątów nieregularnych i foremnych
- tworzeni okręgu o określonym środku
- tworzenie okręgu o danym środku i promieniu
- tworzenie półokręgu wyznaczonego przez 2 punkty
- tworzenie okręgu przechodzącego przez 3 punkty
- tworzenie łuku przechodzącego przez 3 punkty
- tworzenie wycinka koła o określonym promieniu i przechodzącym przez 2 punkty
- tworzenie elipsy, paraboli i hiperboli
- tworzenie dowolnego kąta, kąta o określonej wartości
- wyznaczenie pola danej figury,
- określenie odległości pomiędzy dwoma elementami
- przesuwanie obiektu o wektor
- inwersja punktu względem okręgu
- obrót obiektu o zadany kąt względem konkretnego punktu
- i wiele innych.
Do tworzenia powyższych elementów warto wykorzystać ikonki interfejsu programu, które mamy zaraz pod głównym menu.
Oprócz tego na wykresie można dodawać własne teksty, wczytywać grafikę w JPG, BMP, GIF, PNG, TIF, GIF.
Wykres można dowolnie powiększać i pomniejszać. Obszar, na którym tworzymy wykresy dowolnie przemieszczać w każdym kierunku.
W prosty sposób usuniemy już wprowadzone obiekty lub też tylko je ukryjemy aby nie pojawiały się nam w danej chwili na projekcie.
Na wykres może zostać nałożona subtelna siatka, można ukryć osie układu współrzędnych tak że tylko będą na projekcie naniesione obiekty.
Każdy dodany obiekt można według uznania sformatować (kolor, grubość linii, czy przy wykresie ma być podany wzór,
czy mają być podane współrzędne punktów, czy wykresy mają być zaznaczone linią ciągłą, przerywaną, stworzoną z punktów i inne.
Wprowadzone zmiany na wykresie można wielokrotnie cofać, program posiada historię ostatnio wczytywanych plików GGB z projektami.
Program GeoGebra posiada coś takiego jak
Protokół konstrukcji (patrz zrzut) gdzie w czytelnej formie w tabeli podaje w kolumnach:
- numer porządkowy obiektu,
- nazwę (np: Punkt A, Okrąg B, Odcinek D...),
- definicję (np: punkt, okrąg, okrąg przechodzący przez konkretny punkt itp.),
- wartość (np: współrzędne położenia, funkcja opisująca dany wykres, itp.),
- polecenie,
- punkt przerwania.
Taki protokół można sobie zapisać w formie strony internetowej lub wydrukować.
Wyświetlanie wybranych kolumn w tabeli można zablokować.
Oprócz tego program oferuje eksport:
- Zapis do PNG, EFS, SVG, EMF, PDF
- Kopiowanie do schowka samego wykresu przez co już w prosty sposób wkleimy go do programu graficznego czy edytora tekstu.
- Do PStricks
- do PGF
- Jako dynamiczna karta pracy w formie strony HTML. Bardzo fajna sprawa jeśli ktoś chciałby zamieścić wykresy na stronie internetowej,
wykresy do pewnego stopnia są interaktywne na stronie. Po najechaniu na wzory, punkty, wykresy wyłuszczają się odpowiednie wartości.
Program aby wygenerować taki wykresy na stronie musi połączyć się ze stroną www.geogebra.org, warto przetestować i zapisać sobie
jakieś przykładowe wykresy do pliku HTML lokalnie na dysku i uruchomić taki plik.
Warto zapoznać się z plikiem pomocy, jest po polsku:
www.geogebra.org/help/docupl/index.html.
Program GeoGebra dostępny jest także w wersjach na: Mac OS X, Ubuntu & Debian, openSUSE, FreeBSD.
GeoGebra 4.0.20.0 - program do nauki geometrii, algebry, statystyki i analizy matematycznej
Autor / Kraj: International GeoGebra Institute
Strona domowa projektu:
Geogebra.org
Waga: 11,2 MB
Licencja: GNU GPL
Wersja językowa:
Wymagania programowe: Windows 98/Me/NT/2000/XP/Vista/7
Wymagania sprzętowe: brak
Skąd ściągnąć:
Geogebra.org/cms/en/installers
Data dodania: 9.01.2011